Blog

  8 najinovativnijih sustava prijevoza na svijetu

8 najinovativnijih sustava prijevoza na svijetu

„Priča o obnovljenim gradovima“

Poboljšanje energetske učinkovitosti u gradskim prometnim sustavima može smanjiti potrošnju i do 70 bilijuna dolara do 2050. godine prema „Priči o obnovljenim gradovima“, izvješću Međunarodne agencije za energiju (IEA). Također bi se smanjile i emisije štetne za zdravlje i klimu, a gradovi 21. stoljeća transformirali bi se u sigurnija i ugodnija mjesta za život. Studija se bavi s više od 30 studija slučajeva u svijetu, pokazujući kako su gradovi poboljšali svoje transportne sustave prvenstveno kroz smanjenje upotrebe automobila i proširenje opcija javnog prijevoza. Posebna pažnja pridaje se inovacijama i najboljim praksama koje su prihvatili Beograd, New York i Seul. (Izvor: Reuters)

Beograd: integracija starih i novih mreža

Putnici se vraćaju kući starim noćnim tramvajem u Beogradu. Uz 127 km pruge, tramvajska mreža glavnoga grada Srbije obnovljena je i proširena zajedno s uslugama prijevoza autobusom i trolejbusom u sklopu gradskog „Smartplana“ odobrenog 2008. godine. Sve tri usluge integrirane su sa sustavom željeznica kroz automatizirani sustav naplate karata pod imenom BusPlus. U prvih šest mjeseci nakon renoviranja prigradskih željezničkih linija i povećanja frekvencije vlakova, vožnje su se u Beogradu utrostručile. (Izvor: Shutterstock)

Beograd: poboljšana infrastruktura

Novi most preko rijeke Save na slici povezuje Novi Beograd i Beograd. Sa svojim 200 m visokim pilonom i rasponom od 376 m, ovaj je most moćan simbol obnove gradske prometne infrastrukture.

Beograd je također uveo i inteligentni sustav upravljanja prometom, 52 km novih biciklističkih staza i 'parkiraj i bicikliraj' područja gdje putnici mogu parkirati svoja vozila i unajmiti bicikle. Navedene mjere pridonijele su poboljšanju protoka prometa u gradu i oko njega. (Izvor: Reuters)

New York: pretvaranje Times Squarea u raj za pješake

Program Public Plaza u New Yorku poboljšao je prometnice s više obilježja namijenjenih pješacima kao što su klupe i stolovi, vodeći k trajnim promjenama u dizajnu ulica kao što je transformirani Times Square. Svakog kolovoza, tijekom tri uzastopne subote, projekt „Summer Streets“ (Ljetne ulice) zatvara veliki dio gradskih ulica za promet, dopuštajući pješacima i biciklistima da uživaju u zabavi i aktivnostima na javnoj površini. (Izvor: Shutterstock)

New York: plan „Održive ulice“

Njujorški hibridni električni autobus staje na aveniji Madison. U sklopu plana prijevoza „Održive ulice“ predstavljenog 2008. godine, u gradu je vrijeme putovanja autobusom skraćeno za 11 minuta kada je uvedena preuređena usluga Select Bus s posebnim trakama i novim skloništima.

U međuvremenu, vožnja biciklom udvostručila se otkad je grad uveo više od 450 km biciklističkih staza, nova skloništa za bicikle, shemu unajmljivanja bicikala, pa čak i zakon koji zahtjeva sigurno parkiranje bicikala na radnom mjestu ili u blizini istoga. (Izvor: Reuters)

Seul: pješačke staze umjesto autocesta

U sklopu velikog projekta gradske obnove i proljepšanja završenog 2005. godine, grad je srušio povišene autoceste koja je desetljećima prekrivala potok Cheonggyecheon duljine 8,4 km te su uvedene pješačke staze i dekorativna obilježja uz vodu.

To je pomoglo smanjenju prometa vozila eliminacijom autoceste po kojoj je dnevno prolazilo stotine tisuća vozila, očišćen je potok i smanjene su emisije vozila. (Izvor: Shutterstock)

Moskva: umjetnost u podzemnoj željeznici

Putnici gledaju akvarele ruskog umjetnika Sergeja Andriake izložene u vagonu moskovske podzemne željeznice. Izložbu je organizirala moskovska podzemna željeznica i Andriakova škola akvarela, a postala je dijelom vožnje podzemnom željeznicom u svrhu povećanja korištenja javnog prijevoza i poboljšanja iskustva vožnje.

Podzemna željeznica surađivala je s brojnim pojedincima i institucijama kako bi se umjetničke i glazbene izvedbe dovele na postaje i u vlakove. Nije zabilježen niti jedan čin vandalizma u pet godina otkad je program počeo. (Izvor: Reuters)

Mexico City: višestruke pogodnosti Metrobusa

Mreža Metrobus BRT od 2005. godine, koja je osmišljena kako bi pomogla smanjiti kronično onečišćenje zraka u gradu, zamijenila je više od 250 neučinkovitih minibusa i smanjila upotrebu automobila za 15%, tj. 72.000 ljudi svakodnevno više ne koristi svoje automobile. Ostale pogodnosti uključuju smanjenje trajanja putovanja, manje smrti na cestama i redukcije emisija (gotovo 80,000 tona CO2 manje godišnje). Za ove višestruke pogodnosti procjenjuje se da su smanjile gubitke zbog izgubljenog vremena, nesreća i zdravstvenih problema za čak 12 milijuna dolara, a od 2005. do 2008. redukcije emisija zahvaljujući Metrobusu donijele su gradu zaradu u prosjeku od 192,000 dolara godišnje na emisijskim jedinicama CO2. (Izvor: Reuters)

San Francisco: poboljšanje parkiranja pomoću pametnih tehnologija

Agencija za gradski prijevoz San Francisca (SFMTA) pokrenula je novu inicijativu za parkiranje 2011. pod nazivom SFpark. SFpark je pilot sustava za upravljanje parkiranjem koji koristi informacije u stvarnom vremenu o tome gdje ima dostupnih parkirnih mjesta. Sustav također primjenjuje cijene u skladu s potražnjom, s obaveznim minimumom, kako bi se smanjila potražnja za parkirnim mjestima na područjima koja se previše koriste. SFMTA testira tehnologiju na 7,000 označenih parkirnih mjesta u cijelom gradu. (Izvor: Shutterstock)

Pariz: električna alternativa

Prema zakonu francuski gradovi moraju imati plan za smanjenje potrošnje energije u prijevozu i poboljšanje kvalitete zraka. Pariz je na zahtjeve odgovorio smanjenjem vožnje u gradu za nevjerojatnih 24% u razdoblju od 2001. do 2010. godine proširenjem javnog prijevoza i biciklističke infrastrukture te smanjenjem parkiranja na ulicama i traka namijenjenih za parkiranje automobila na ulicama. U 2011. predstavljena je shema dijeljenja električnih automobila Autolib' kako bi se potaknulo putovanje na ekološki prihvatljiv način i destimuliralo vlasništvo nad autima. Dostupno je više od 3,000 automobila na 1,000 postaja, a korisnici mogu odabrati dnevno, tjedno ili godišnje članstvo. Plaćaju u skladu s trajanjem korištenja automobila. (Izvor: Reuters)

Taipei: pametna plaćanja za iznajmljivanje bicikala

Žena koristi Easycard karticu na bonove kako bi unajmila Youbike bicikl ispred gradske vijećnice u Taipeiju. Youbike koristi u potpunosti automatiziran elektronički sustav upravljanja koji omogućuje da se bicikli unajmljuju i vraćaju na različitim lokacijama u Taipeiju. Ovim projektom želi se potaknuti mlade osobe na korištenje javnog prijevoza i stvoriti novu putničku kulturu koja je ekološki osviještena i štedi energiju, priopćili su dužnosnici. (Izvor: Reuters)

« Povratak

Koje su zemlje najbolje za obitelji?

OECD-ova knjiga 'Doing Better for Families' (Čineći dobro za obitelji) bavi s...više

8 najinovativnijih sustava prijevoza na svijetu

Umjetnost trošenja

Pogledamo li izračune Eurostata, otkrit ćemo iznenađujuće činjenice o...više

8 najinovativnijih sustava prijevoza na svijetu

Sigurnost zračnog prometa pred novim izazovima

Povećani potencijalni gubici i nove opasnosti kao što su kibernetički...više

8 najinovativnijih sustava prijevoza na svijetu