Blog

  Je li automobil odvozio svoje?

Je li automobil odvozio svoje?

Ljudi u bogatim zemljama sve manje koriste motorna vozila. Čini se da je „vrhunac korištenja automobila“ stigao i do SAD-a.

Izjava nije bila politički korektna, ali je pamtljiva: „Nadam se da će vožnja biciklom u Londonu postati gotovo kineska po tome koliko je zastupljena“, rekao je Boris Johnson prije nego što je postao gradonačelnik britanske prijestolnice. Doista, korištenje bicikala u gradu se od 2000. godine povećalo za više od 170 % i doprinijelo sličnom razvoju događaja, i to ne samo u Londonu ili Ujedinjenom Kraljevstvu: Sve veći broj ljudi odustaje od automobila, a trend je poznat kao „vrhunac korištenja automobila“ (peak car).

Procjena australske vlade provedena u 25 razvijenih zemalja pokazuje da je promet po osobi u 1960-ima i 1970-ima posvuda rastao te je u mnogima zemljama sada prestao rasti. Neki stručnjaci smatraju da je riječ o kratkoročnom odstupanju čiji je uzrok gospodarska kriza. Međutim, Institut za istraživanje prijevoza Sveučilišta u Michiganu je nedavno zaključio da je zamorenost automobilima došla do Sjedinjenih Država, zemlje s najvećim brojem automobila.

Istraživanje pokazuje da je stopa posjedovanja automobila u SAD-u do 2006. godine dosegnula vrhunac od 0,78 automobila po osobi prije početka gospodarske krize 2008. godine te da je od tada pala na 0,75 automobila po osobi. Autor studije Michael Sivak zaključuje: „Po osobi, po vozaču i po kućanstvu sada imamo manje lakih vozila, vozimo ih manje i trošimo manje goriva nego prije“.

Drugi pokazatelji upućuju na isti trend. Volpe Center, odjel američkog ministarstva prijevoza zadužen za istraživanja, je zaključio da se udaljenost koju prijeđu pojedinci u SAD-u smanjila s 1440 km mjesečno u 2004. na 1312 km mjesečno u 2012. godini. Važno je što se pad nastavio i nakon što je gospodarstvo 2010. izašlo iz recesije.

Čini se da SAD prati ostale bogate zemlje. U Britaniji se broj putovanja automobilom smanjio u posljednjih 15 godina, a tijekom većine 2000-ih godina je broj prijeđenih kilometara po osobi bio stabilan ili u opadanju. Sličan pad broja putovanja po osobi  je započeo i prije nedavnih gospodarskih poteškoća u Francuskoj, Italiji, Španjolskoj, Njemačkoj, Belgiji, Novom Zelandu i Australiji.

Neki skeptici, kao što je britansko Kraljevsko automobilističko društvo (RAC), ove zaključke kritiziraju smatrajući da su pristrani i usmjereni na urbana područja. RAC smatra da „su tijekom desetljeća do 2007. godine, ako se izuzme kilometraža službenih vozila, osobe starije od 30 godina koje žive izvan Londona povećale broj putovanja automobilom, a ova skupina čini više od 70 % britanskog stanovništva odrasle dobi. Stephen Glaister, direktor RAC-a i profesor prijevoza na Imperial Collegeu kaže: „oduzmite jednokratni učinak pada kilometraže službenih vozila i prije recesije smo zapravo vozili više“.

Isto tako, većina kritičara ukazuje na ponovno jačanje automobilskog tržišta. U siječnju je Udruženje europskih proizvođača automobila (AEC) prognoziralo da će prodaja u EU-u ove godine dosegnuti brojku od 12 milijuna. Međutim, to bi iznosilo samo 2 % više od svega 11,85 milijuna automobila prodanih 2013. godine, što je najniža brojka u posljednjih gotovo 20 godina i daleko ispod 16 milijuna koliko ih se prodalo 2007. godine.

Isto tako je optimistična prognoza web-stranice Edmunds.com koja se bavi vozilima o tome da će prodaja automobila u SAD-u iznositi 16,4 milijuna za milijun manja od brojke na prijelazu stoljeća iako se broj stanovnika povećao s 282 milijuna 2000. godine na današnjih 317 milijuna.

Pedaliraj kao Boris

I zašto toliko ljudi sve manje koristi automobile? Kao prvo, brzo rastu cijene benzina, parkiranja i osiguranja, a to se posebice odnosi na neiskusne vozače. Osim toga, rastuća nezaposlenost mladih znači da je tinejdžerima i mladima sve teže priuštiti si automobil.

Mnogima automobil nije privlačan. Svjetska anketa koju je među tinejdžerima provela konzultantska agencija TNS pokazala je da mladi automobile sve više vide kao uređaj, a ne nešto čemu treba težiti. Dok je prije 30 godina 83 % američkih 19-godišnjaka imalo vozačku dozvolu, taj se broj do danas smanjio na 70 %.

„Čini se da ovaj obred zrelosti dobivanja vozačke dozvole na 16. rođendan za mlađe ljude više nema isto značenje“, kaže voditelj web-stranice Edmunds.com, Jeremy Anwyl.

Prepoznavši ove trendove, političari su sredstva namijenili ostalim prijevoznim sredstvima. Ministri EU-a su proširili mrežu vlakova velikih brzina. Prema Međunarodnom forumu za prijevoz, zemlje OECD-a su u posljednjih 15 godina  uložile oko 1 % BDP-a u ceste i željeznice, ali iznos koji se uložio u željeznicu povećao se s 15 % na 23 %.

Na lokalnoj razini mnoge se vlade zalažu za bicikle kao i gradonačelnik Londona. Prema Earth Policy Institute-u više od 500 gradova u 49 zemalja uvelo je programe unajmljivanja, a ukupni vozni park sastoji se od 500,000 bicikala.

Kotači u Wuhanu

Je li i u gospodarstvima u nastanku poput kineskog došlo do zamorenosti automobilima? Nije, tvrdi automoto organizacija Ward’s. U izvješću stoji da je broj vozila na svjetskoj razini 2010. godine premašio milijardu nakon što je broj vozila u odnosu na ukupnu prošlu godinu porastao za 35 milijuna. Gotovo polovina rasta otpada na Kinu, gdje se broj automobila, autobusa i kamiona u 2010. povećao za 28 % na 78 milijuna, što iznosi trećinu voznog parka u SAD-u.

Međutim, nedavno je konzultantska agencija HIS objavila izvješće u kojem se predviđa da bi urbani trendovi mogli smanjiti broj vozila za 250 milijuna do 2035. godine. Istraživači predviđaju da će do najvećeg smanjenja doći u zemljama u kojima se očekuje rast: Kina, Brazil i Indija.

„Sve se vrti oko gradova“, objašnjava analitičar IHS-a Phillip Gott, „u njima ne može biti isti broj vozila po stanovniku kao u gradovima razvijenih tržišta današnjice.“ Primjerice, u Pekingu već ima 5,4 milijuna registriranih vozila, što gotovo dostiže granicu od 6 milijuna. Ali grad ima samo 0,13 automobila po osobi pa stoga neće dostići prosjek zapadnih gradova koji iznosi 0,4 do 0,5 automobila po osobi.

To možda objašnjava zašto Earth Policy Institute najveći program unajmljivanja bicikala na svijetu nije pronašao u Parizu ili Londonu: Iako je Boris Johnson nedavno povećao vozni park Londona na 10,000 bicikala, kineski grad Wuhan, koji ima 9 milijuna stanovnika te je gotovo jednake veličine kao London, za unajmljivanje je već osigurao 90,000 bicikala. Čini se da će London morati još poraditi kako bi postigao kinesku zastupljenost.

Janek Schmidt

(allianz.knowledge.com)

« Povratak

Pobrinite se za ljubimca

Psi su često zaboravljeni članovi obitelji kad se radi o sigurnosti u...više

Je li automobil odvozio svoje?

Proizvodnja hrane pomoću morske vode i sunčeve svjetlosti

Kako prehraniti planet koji će uskoro imati 9 milijardi stanovnika?Je...više

Je li automobil odvozio svoje?

Pametni bi automobili mogli spašavati živote

Svake godine više od milijun ljudi pogine u prometnim nesrećama.Srećo...više

Je li automobil odvozio svoje?