Blog

  Ključu je odzvonilo

Ključu je odzvonilo

Jednom davno postojao je ključ. Modernim automobilima upravljamo zaslonima osjetljivim na dodir, a u novije vrijeme automobili se mogu otvoriti pametnim telefonima. Sve veću ulogu pritom ima zaštita od krađe. Ključni momenti obuhvaćaju sve: od elektroničke blokade motora pa sve do elektroničkog ključa.

Situacija je jednaka kao što je bila s gramofonom ili telefonom s brojčanikom. Jednog će dana djeca slušati priče o tome kako je postojalo nešto neobično poput automobilskih ključeva koji su izgledali poput ključića za poštanske sandučiće. Kao kod VW „bube“ u 60-im godinama prošlog stoljeća, ključ se umetao u bravu za paljenje, kratko okrenuo i motor se pokrenuo.

Teško je za povjerovati, ali kada je povijest automobila započela, automobili nisu imali ključeve. Prva vozila nalik kočijama pokretala su se okretanjem ručice, za što je bila potrebna velika snaga. Lopovima je bilo lako. Elektronička blokada motora još nije postojala. Parkiranje je iziskivalo posebnu pažnju. Kada je automobilski pionir Henry Ford oko 1900. sa svojom obitelji organizirao izlet i parkirao ispred restorana, automobil je vezao lancem za rasvjetni stup i osigurao ga lokotom. Električni pokretač izumljen je tek prije stotinu godina.

Godine 1916. automobil Cadillac Type 53 bio je prvi automobil s vlastitim ključem za bravu za paljenje. Godine 1949. po prvi je put u jednom Chryslerovu modelu uveden ključ koji je istovremeno služio za paljenje automobila i za otključavanje/zaključavanje vrata. Centralno zaključavanje postalo je popularno tek od 90-ih godina prošlog stoljeća. Sve veći broj ključeva od tada ima mogućnost daljinskog upravljanja. Ubrzo nakon toga javljaju se elektroničke blokade motora koje odvraćaju kradljivce automobila u njihovu naumu. Ovaj uređaj sprječava paljenje automobila žicama i premošćivanje kabela ispod upravljačkog stupa. Ova dramatična filmska metoda danas postoji samo u starim kriminalističkim filmovima. Zakonom obvezno uvođenje elektroničke blokade motora u osobnim vozilima registriranim od 1998. nadalje posljedica je inicijative Allianzova Centra za tehniku (AZT). U brizi zbog drastičnog porasta krađa motornih vozila nakon ponovnog ujedinjenja, Allianzovi stručnjaci za sigurnost definirali su Allianzove standarde i zahtjeve vezane uza zaštitu od krađe. U prometnim je dozvolama bilo upisano „Odobrena elektronička blokada motora sukladno AZT/TUEV“.

U današnje vrijeme ključ polako nestaje. Nosimo ga sa sobom tek usput, kao nezgrapni plastični dio u džepu hlača. Inteligentni pametni ključ otvara vrata automobila u potpunosti automatski. Ključ se više ne može nigdje umetnuti, auto se pokreće pritiskom na gumb. „Pristup bez ključa“ praktičan je, ali sa sobom donosi i određene opasnosti. Lopovi koji posjeduju određena tehnička znanja mogu produljenjem radijskog dometa presresti signale. AZT i po tom pitanju savjetuje proizvođače automobila i preporučuje mjere za sprječavanje krađe vozila.

Lako je moguće da će pametni telefoni u budućnosti u potpunosti zamijeniti ključ. Mercedes je pionir na tom polju i pokazao nam je kako će to funkcionirati. Njegovi automobili nove E-klase mogu se otvoriti, pokrenuti i zaključati pametnim telefonom. Mobilni telefon odašilje „digitalni ključ“ preko radiosignala koristeći NFC tehniku (Near Field Communication). AZT je razvio sigurnosne standarde i preporuke za Best-State-of-the-Art-Design virtualnog ključa koji bi trebali spriječiti napredne lopove u zlouporabi virtualnog ključa.

Tekst: Michael Cornelius
Foto: istockPhoto/LEEDDONG
« Povratak

Allianzov barometar rizika: Zastoji u poslovanju i cyber incidenti dominantni poslovni rizici u 2018. godini

Više od 1.900 stručnjaka za rizike iz 80 ...više

Ključu je odzvonilo

Tamo gdje klijent caruje

Jedan od možda najpoznatijih citata o odnosu s k...više

Ključu je odzvonilo

Sigurni u kriznim situacijama

Svakodnevno do nas dolaze slike velikih oluja, poplava i potresa širo...više

Ključu je odzvonilo