Blog

  Nevidljive biciklističke kacige: sigurnost i dobra frizura

Nevidljive biciklističke kacige: sigurnost i dobra frizura

Dvije Šveđanke izumile su nevidljivu biciklističku kacigu koja je istovremeno praktična i nevidljiva.

Biciklističke kacige pomalo su kao zubni konac: Svi znamo da bi za zdravlje bilo bolje da ih koristimo, ali gotovo nitko ih zapravo ne koristi. U Njemačkoj, primjerice, samo 10% biciklista nosi kacigu – iako četvrtina biciklističkih ozljeda uključuje ozljedu glave. Razlozi zbog kojih ljudi ne nose kacige: smatraju se nezgrapnima, pod njima se znojimo, a neki ne žele pokvariti frizuru.

Samo su se sportski i brdski biciklisti pomirili s biciklističkim kacigama. U svakodnevnom cestovnom prometu, pogotovo u gradovima, nisu uspjele postati popularne. To je često dovodilo do rasprava o propisivanju obveze nošenja kacige za bicikliste, no više je studija pokazalo da se broj biciklista smanjuje ako kacige postanu obvezne. Iz tog razloga dosad su samo dvije zemlje – Novi Zeland i Australija – uvele obvezu nošenja kacige u cijeloj zemlji i za sve dobne skupine te naplaćuju kazne onima koji voze bicikl bez zaštite za glavu.

Takva situacija nadahnula je dvije švedske dizajnerice u usponu. Kao svoj završni projekt na Sveučilištu u Lundu, Terese Alstin i Anna Haupt, obje 33-godišnjakinje, odlučile su izumiti kacigu koju bi ljudi sa zadovoljstvom nosili – bez obzira na zakonsku obvezu. U to vrijeme, 2005. godine, tek je uvedena obveza nošenja kacige u Švedskoj za bicikliste mlađe od 15 godina dok je u Hrvatskoj prema zakonu obveza nošenja zaštitne kacige za bicikliste mlađe od 16 godina. 

"Pomislile smo, ako ljudi ne žele upropastiti frizuru, možda kaciga ne bi trebala biti na glavi?" – kaže Alstin. Tako je nastao Hövding.

U pokretu s mobilnim zračnim jastukom

Hövding se nosi oko vrata, kao šal. Izvana izgleda kao ovratnik vjetrovke, ali unutra se krije zračni jastuk izrađen od najlona koji se oslobađa u slučaju nesreće i odmah se napuni helijem. Naprava obavija glavu kao zračni jastuk, ostavljajući mali prorez kroz koji se može gledati.

"Sjetile smo se zračnog jastuka jer mnogi ljudi žele oblik zaštite za glavu koja ne odudara od njihovog osobnog stila." – kaže Alstin. "Na ovaj ga način ni ne vidite dok vam ne zatreba." "Hövding" je vjerojatno i sigurniji od tradicionalne biciklističke kacige jer u slučaju nesreće štiti i vrat za razliku od tradicionalnog modela.

Međutim, kako se zračni jastuk aktivira? Na koji način "Hövding" prepoznaje opasnu situaciju? To se postiže preciznim senzorima koji se nalaze u šalu. "Naša je zamisao bila razviti inteligentni sustav koji raspoznaje uobičajeno kretanje tijekom vožnje bicikla od nesreće." – objašnjava Alstin.

Kako bi se to postiglo, biciklisti na testiranju bili su opremljeni senzorima koji su snimali njihovo ponašanje za vrijeme vožnje tijekom nekoliko godina. Dizajnerice su čak tražile od njih da izvode vježbe i druge ludosti na svojim biciklima. Također su pozvale i kaskadere da insceniraju situacije nesreća. Kaskaderi su morali iznova i iznova padati na glavu s bicikala. Naposljetku su Alstin i Haupt iskoristile dobivene podatke za razvoj algoritma koji prepoznaje je li biciklist udario u automobil ili je samo požurio na nekim dijelovima.

Hövding je još uvijek luksuzan predmet

Hövding radi na litij-polimer bateriju, sličnu onima kakve se nalaze u mobitelima. Baterija se nalazi na području vrata. "Ako vozite bicikl tridesetak minuta dnevno, Hövding je potrebno puniti otprilike svakih šest tjedana." – kaže Alstin. Može se kontrolirati na upravljačkom izborniku, koji se nalazi sprijeda pored patentnog zatvarača.

René Filippek, iz Njemačkog biciklističkog saveza (ADFC) ipak sumnja da će Hövding potaknuti više ljudi na korištenje zaštite za glavu prilikom vožnje bicikla. "Sve što čini vožnju bicikla težom stvara problem." – kaže.

Također, trenutno "Hövding" i nije baš lagan – ova nevidljiva kaciga teži sedamsto grama, što je tri puta više od tradicionalnih kaciga. Uz to, njegova cijena iznosi oko 300 eura.. "To znači da je trenutno on još uvijek luksuzan predmet." – kaže Filippek.

« Povratak

8 najinovativnijih sustava prijevoza na svijetu

„Priča o obnovljenim gradovima“ Poboljšanje energet...više

Nevidljive biciklističke kacige: sigurnost i dobra frizura

Koje su zemlje najbolje za obitelji?

OECD-ova knjiga 'Doing Better for Families' (Čineći dobro za obitelji) bavi s...više

Nevidljive biciklističke kacige: sigurnost i dobra frizura

Umjetnost trošenja

Pogledamo li izračune Eurostata, otkrit ćemo iznenađujuće činjenice o...više

Nevidljive biciklističke kacige: sigurnost i dobra frizura