Blog

  Pametni bi automobili mogli spašavati živote

Pametni bi automobili mogli spašavati živote

Svake godine više od milijun ljudi pogine u prometnim nesrećama.Srećom, automobilska je industrija osvještenija što se tiče svojih proizvoda.

Vrli novi automobilski svijet: vozila koja su dizajnirana tako da prepoznaju prometne znakove, crvena svjetla i pješake, vozila koja isključuju motor ako osjete alkoholne pare i koja uvijek drže ispravnu udaljenost od vozila koje se nalazi ispred te vozila koja se sama parkiraju.

Sve je ovo već stvarnost, u najmanju ruku odjelima za istraživanje i razvoj velikih proizvođača automobila. Međutim, moglo bi potrajati da se ove korisne inovacije uvriježe na tržištu. Prije su se proizvođači uglavnom koncentrirali na pasivnu sigurnost putnika u vozilu. Danas su sigurnosni pojasevi, zračni jastuci i karoserija, koji apsorbiraju većinu energije sudara, standardna oprema.

Njihovo sveobuhvatno uvođenje doprinijelo je snažnom smanjenju broja unesrećenih proteklih godina. Godine 1970. na njemačkim je cestama poginulo 21,300 ljudi, dok se 2010. ta brojka smanjila na 3,648 ljudi, što je najmanja brojka od kada se vode zapisi.

Europska komisija namjerava prepoloviti broj poginulih u 27 zemalja EU-a s 35,000 u 2010. na 17,500 do 2020. godine.

Kako bi to postigli, stručnjaci kao što su Christoph Lauterwasser i Johann Gwehenberger iz Allianzovog Centra za tehnologiju (AZT) usredotočili su se na sustave za elektronsku kontrolu stabilnosti (ESC), koji će do kraja 2014. biti zakonski obvezujući za novoregistrirana vozila, te na uvođenje sustava za automatsko kočenje i sustava navigacije prometnim trakama za kamione i autobuse.

„Kada bi došlo do šire primjene ESC-a, broj poginulih u prometnim nesrećama bi se smanjio za 35 do 40 posto,“ kaže Gwehenberger koji se bavi proučavanjem nesreća. „S razlogom se kaže da je on, nakon pojasa, najzaslužniji za spašavanje života.“

Ali proći će još neko vrijeme prije nego što sva vozila budu imala ESC koji sprječava proklizavanje tako da kočnice selektivno primjenjuje na kotače kako bi se bolje upravljalo vozilom. Primjerice, u Njemačkoj su vozila u prosjeku stara osam godina, dok su u drugim zemljama obično starija.

„Trenutno vidimo rezultate mjera cestovne sigurnosti koje su uvedene krajem devedesetih i ranih dvije tisućitih,“ kaže Christoph Lauterwasser, generalni direktor AZT Automotive.

Istraživači nesreća na AZT-u su prošle godine proveli studiju u kojoj su razmotrili kako su programi pomoći vozačima doprinijeli sigurnosti na njemačkim cestama. Johann Gwehenberger i njegov kolega Thomas Behl su u studiji promatrali podatke o nesrećama iz Allianzove baze potraživanja naknada za štete u kojoj se svake godine registrira više od milijun potraživanja naknada za štete na vozilima.

Istraživači su također ispitali razvoj „inteligentnih“ sustava za pomoć vozačima, kao što su aktivno kočenje u opasnosti, pomoćnik za križanja, otkrivanje pješaka i biciklista te integrirani vodič za prometne trake koji upozorava na izlazak iz trake i pomaže pri prestrojavanju.

„Primjena širih razmjera ovih četiriju sustava mogla bi spriječiti oko polovine svih automobilskih i kamionskih nesreća s tjelesnim ozljedama ili bi barem umanjila njihove posljedice,“ smatra Gwehenberger. „Isto tako bi se gospodarski učinak nesreća mogao smanjiti za sedam milijardi eura godišnje,“ dodaje Christoph Lauterwasser.

Pametni automobili prepoznaju zelene valove

Prednost ovih sustava je ne samo to što reagiraju na predstojeću opasnost, već ublažavaju opasne situacije tako da predviđaju tijek vožnje.

Tako pomoćnik za križanja upozorava na prolazak na crveno svjetlo ili opasno skretanje te preporučuje ispravnu brzinu vožnje kako bi se uskladilo sa „zelenim valom“ semafora. Tajna je u sustavu kamera ugrađenom na križanjima koje snimaju stanje u prometu te podatke i intervale semafora šalju vozilu.

Računalo u vozilu podatke analizira zajedno s podacima o brzini vozila, udaljenosti od križanja i smjeru. Riječ je o futurističkom scenariju za koji je, uz pametne automobile, potrebna i odgovarajuće napravljena prometna infrastruktura.

Istraživački odjeli proizvođača automobila i sveučilišta su već sve podignuli na novu razinu: Trenutno eksperimentiraju s potpuno umreženim vozilima koja će moći međusobno komunicirati.

Primjerice, automobil budućnosti će moći detektirati je li neko vozilo ispred zakočilo te će pravovremeno smanjiti brzinu. Vozilima koja se nalaze iza šalje podatke u slučaju da naiđe na nepovoljne uvjete na cesti, upozorava na zastoje u prometu te kontaktira radionicu čim dođe do tehničkih problema. Podaci se analiziraju na udaljenosti, a softver u vozilu ispravlja problem.

Sustavi pomoći vozačima kako bi se smanjile premije osiguranja?

Naravno da visokotehnološki i tehnički složeni sustavi pomoći vozačima imaju svoju cijenu. Ni Lauterwasser i Gwehenberger nisu optimistični što se tiče toga da će njihova šira primjena dovesti do manjih premija osiguranja. Stručnjaci smatraju da bi trebao smanjiti broj potraživanja, ali ako je u nesreći sudjelovalo vozilo opremljeno visokotehnološkim senzorima, trošak će biti pozamašan.

Lauterwasser i Gwehenberger ne vjeruju da će potpuno umreženi sustavi u jednom trenutku preuzeti nadzor nad vozilom, ali smatraju da će sustavi pomoći vozaču preuzimati sve više zadataka.

Ako se u obzir uzme ubrzano starenje stanovništva, ovo ulijeva povjerenje: pomoćnici kojima upravlja računalo se ne umaraju, imaju izvrstan vid te su odnosu na svoje vlasnike od krvi i mesa uglavnom manje skloni griješenju.

Frank Stern

(Izvor: knowledge.allianz.com)

« Povratak

10 stvari koje trebate napraviti prije polaska na put

Vrijeme je godišnjih odmora, planiranih putovanja i opuštanja. N...više

Pametni bi automobili mogli spašavati živote

Savjeti za paklene vrućine

Ljeto je u zamahu, vrućine su od ranog jutra i svi smo se lagano "prešaltali"...više

Pametni bi automobili mogli spašavati živote

Kada je pravo vrijeme za mirovinu?

Zemlje se i dalje pokušavaju uhvatiti u koštac s ovim pitanjem, no fi...više

Pametni bi automobili mogli spašavati živote