Kontakt centar

Besplatni tel. 0800 5000
Inozemstvo (trošak pozivatelja): +385 1 4653-535
(pon - pet 08-20, sub 09-15)

Upišite vašu adresu

(npr. Heinzelova 70, Zagreb)

Vaš odštetni zahtjev možete prijaviti:

Moj Allianz - portal za klijente

Pregled polica osiguranja, prijava štete, statusi prijavljenih šteta, uplate, isplate...


Upišite podatke za prijavu

Brojevi telefona usluga na raspolaganju klijentima po određenim policama osiguranja:

U Hrvatskoj
U inozemstvu
  • Pomoć u slučaju bolesti ili nezgode: 00431 525 03 6240 (uz Putno osiguranje)
  • Pomoć na cesti: 00431 525 03 6240 (uz Euro+)

Sve veća rasprostranjenost komercijalnih dronova donosi višestruku korist, ali i nove rizike

Sve veća rasprostranjenost komercijalnih dronova donosi višestruku korist, ali i nove rizike
  • Očekuje se povećanje broja dronova kako postaju manji i jeftiniji
  • Inovativna tehnologija može odraditi teške ili opasne poslove, no povećava i sigurnosne prijetnje od sudara, terorističkog napada ili cyber incidenata
  • Potrebna je sustavna registracija dronova te opsežna edukacija i obuka rukovoditelja dronova kako bi se osigurala sigurnost na nebu zbog sve većeg broja prijavljenih izbjegnutih sudara
  • Očekuje se da će novi rizici izazvati rast tržišta „osiguranja dronova “ koje se već sada sve brže razvija i koje bi u sljedećem desetljeću moglo doseći vrijednost od 1 milijarde dolara

Bilo da se koriste u komercijalne svrhe (za industrijske inspekcije, snimanje iz zraka, granične patrole, hitne isporuke i nadzor nad usjevima) ili rekreacijski, dronovi privlače milijune korisnika te bi mogli postati industrija vrijedna više milijardi dolara koja će osigurati tehnologiju potrebnu za rješavanje problema u brojnim područjima. Međutim, veći broj dronova u zračnom prostoru također izaziva brojne nove sigurnosne probleme, od opasnosti od sudara do cyber napada i terorizma. Kako bi se osiguralo sigurno upravljanje dronovima, potrebna je njihova sustavna registracija te opsežna edukacija i obuka rukovoditelja dronova , navodi se u novom izvješću zrakoplovnog osiguravatelja Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS): Uspon dronova: upravljanje jedinstvenim rizicima povezanima s bespilotnim zrakoplovnim sustavima.

„Već bilježimo dovoljan broj incidenata i jedva izbjegnutih nesreća povezanih s dronovima , pa smo zabrinuti da će se s povećanjem njihova broja povećati i vjerojatnost sudara i drugih gubitaka“, rekao je James Van Meter, rukovoditelj Odjela za avijaciju u AGCS-u.

Kako dronovi postaju manji, jeftiniji i jednostavniji za upravljanje, a regulatorne izmjene, naročito u SAD-u, smanjuju prepreke za nove korisnike, dronova je sve više: Federalna uprava za avijaciju (eng. Federal Aviation Administration, FAA) predviđa da će se do kraja 2016. u SAD-u samo u komercijalne svrhe koristiti više od 600.000 dronova - trostruko više od broja registriranih zrakoplova s ljudskom posadom. Uz to se očekuje i 1,9 milijuna dronova u rekreacijske svrhe. Na globalnoj razini očekuje se da će tržište dronova dostići 4,7 milijuna jedinica[i] ili više do 2020. godine, pri čemu se predviđa da će tržište dronova za komercijalnu primjenu porasti s 2 milijarde dolara na 127 milijardi dolara[ii].

Izrađeni za teške ili opasne zadatke

„Broj dronova u komercijalnoj upotrebi značajno će se povećati u sljedećem desetljeću jer su učinkoviti za izvršavanje teških ili opasnih zadataka“, objašnjava Thomas Kriesmann, viši osiguravatelj za opću avijaciju u AGCS-u. Očekuje se da će se zbog toga smanjiti nesreće na radu poput pada zaposlenika s krova tijekom inspekcija zgrada, a time i gubici zbog kompenzacija radnicima. Dronovi  u budućnosti bi mogli riješiti probleme i smanjiti troškove i u nizu drugih industrija, u zemljama u razvoju i slučajevima prirodnih katastrofa. Najnovije upotrebe uključuju dostavljanje krvi i cjepiva na udaljene lokacije u Africi, gašenje požara, kontrolu štetnika, pa čak i dostavljanje pizza i kave.

Osiguravatelji sve češće upotrebljavaju dronove za jednostavniju i sigurniju procjenu rizika građevinskih ili infrastrukturnih projekata. Nakon velikih katastrofa zahtjevi za odštetu također se mogu jednostavnije i učinkovitije obraditi uz pomoć dronova za pregled štete. Na primjer, kad se dijelovima Tianjina u Kini nije moglo pristupiti nakon velikih eksplozija prošle godine, slike visoke rezolucije koje su snimili dronovi uspoređene su s prethodnim fotografijama kako bi se utvrdilo koliko je vozila uništeno. Allianz također podržava FairFleet, tržište koje povezuje rukovoditelje dronova s tvrtkama kojima su potrebni dronovi, te nudi osiguranje i namirenje zahtjeva za odštetu.

Zračni sudari i gubitak kontrole - glavni sigurnosni problemi

Međutim, potrebno je razmotriti i nove rizike te mogućnost zlouporabe ove tehnologije. Glavni sigurnosni problemi koji se javljaju kod dronova su zračni sudari i gubitak kontrole. Do sudara u zraku može doći ako rukovoditelj drona ne može uočiti i pravovremeno izbjeći zrakoplove s ljudskom posadom, posebice one koji obično lete ispod 500 stopa poput helikoptera, poljoprivrednih zrakoplova i zrakoplova koji slijeću ili polijeću. Broj izvješća o dronovima koje su primijetili piloti, građani i organi javnog reda povećao se pet puta u protekloj godini u SAD-u, dok se u svijetu dogodio niz incidenata skorog sudara, uključujući Kinu, Dubai i Ujedinjeno Kraljevstvo.

Razlog za gubitak kontrole može biti kvar sustava ili ako dron leti ispod dometa signala. AGCS prepoznaje velik rizik od gubitka kontrole radi frekvencijskih smetnji i drugih čimbenika. Ako rukovoditelj drona izgubi kontrolu nad dronom tijekom inspekcije zgrade, može uzrokovati ukupnu odgovornost višu od 5 milijuna dolara udari li dron, primjerice, u kamion ili trgovinu.  Čak i mali dron može uzrokovati 10 milijuna dolara štete ako udari u motor zrakoplova. Opasnost predstavlja i potencijalna teroristička prijetnja od dronova koji ciljaju kritičnu infrastrukturu poput (nuklearnih) elektrana ili događaja uživo s puno posjetitelja. Mogući su i scenariji u kojima hakeri preuzmu kontrolu tijekom leta i uzrokuju sudar, ili pak hakiraju radijski signal te emitiraju vrijedne zabilježene podatke iz zrakoplova s druge kontrolne stanice. Postoje brojne opasnosti za javnost i privatnost kad su u pitanju dronovi.

Povećanje sigurnosti dronova: potreba za obukom i registracijom

Primarni problem širom svijeta je nedostatak dosljednih standarda ili propisa za sigurno upravljanje dronovima. „Na brojnim lokacijama standardi za održavanje ili obuku rukovatelja dronovima nisu dovoljno razrađeni ili ne postoje uopće“, objašnjava Van Meter. „Uz propise, edukacija će i dalje biti ključna stavka za osiguravanje sigurnog rukovanja dronovima.“ Obuka igra ključnu ulogu u smanjenju opasnosti od nesreće jer je upravljanje od strane početnika jedan od glavnih razloga nesreća. Obuka treba uključivati meteorologiju, upute za hitne slučajeve, poznavanje zakona o zračnom prometu (uključujući pravila leta iznad zgrada), održavanje sustava, izračun vremena leta i korištenje slike s kamere drona.

Na brojnim lokacijama diljem svijeta nije obvezno registrirati dron čime se praktički jamči anonimnost korisnika u slučaju incidenta. „Međutim u budućnosti će identifikacija drona i rukovatelja biti ključna za preuzimanje odgovarajuće odgovornosti“, rekao je Kriesmann. „Prije ili kasnije bit će potrebno uvesti proceduru za registraciju poput one za registraciju automobila.“

„Osiguranje dronova“ za višestruku izloženost

Osiguranje može zaštititi i rukovatelje dronovima i javnost od zračnih sudara te od ozljeđivanja sebe i drugih, kao i štete na imovini. Ovim rizicima izloženi su proizvođači, vlasnici i rukovatelji dronovima, kao i tvrtke koje prodaju i servisiraju te letjelice. Takozvano osiguranje dronova područje je u industriji osiguranja koje brzo raste i nudi različite pakete osiguranja ovisno o vrsti upotrebe. Bez obzira vodite li kafić ili tvrtku za dostavu, za obavljanje posla potrebno vam je osiguranje. Dronovi nisu ništa drugačije“, objašnjava Van Meter. „Komercijalni rukovatelji dronovima trebat će osiguranje u iznosu od najmanje 1 milijun dolara kako bi se zaštitili od izloženosti riziku.“ Pod uvjetom da se projekcije rasta za komercijalnu industriju ostvare, tržište osiguranja dronova može potencijalno vrijediti 500 milijuna dolara i više u SAD-u do kraja 2020. godine. Globalno bi se vrijednost tog tržišta mogla približiti iznosu od 1 milijardu dolara.


[i] Tržište bespilotnih letjelica, analiza vrijednosti i volumena te prognoza za razdoblje 2015.-2020. - istraživanje i tržišta

[ii] Bespilotne će letjelice zamijeniti ljudski rad u vrijednosti od 127 milijardi dolara do 2020. godine, tvrdi PwC - The Independent, Uvid odozgo, PricewaterhouseCoopers

Hrvatska

U svibnju 2015. godine na snagu je stupio Pravilnik o sustavima bespilotnih zrakoplova (dronova)  koji propisuje uvjete za sigurnu uporabu bespilotnih letjelica te uvjete koje moraju zadovoljiti osobe koje njima upravljanju u Republici Hrvatskoj.

Pravilnik definira klasifikaciju bespilotnih letjelica prema operativnoj masi te klasifikaciju područja letenja prema zračnom prostoru unutar kojeg se izvodi let (je li naseljeno, izgrađeno ili neizgrađeno područje). 

Kategorije letačkih operacija

Allianz Zagreb pruža osiguranje obvezne odgovornosti za dronove koje podliježu odredbama Zakona o obveznim osiguranjima u prometu. Osiguranje je vlasnicima neophodno kako bi u Hrvatskoj agenciji za civilno zrakoplovstvo ishodili odobrenje za izvođenje letačkih operacija.

Za posjedovanje i uporabu modela letjelica koji ne podliježu odredbama Zakona o obveznim osiguranjima u prometu također je moguće ugovoriti police odgovornosti. Mogućnost ugovaranja navedene police postoji za fizičke ali i za pravne osobe koje koriste dronove u sklopu svoje djelatnosti. Ako policu osiguranja želi ugovoriti fizička osoba, potrebno je ugovoriti godišnju policu privatne odgovornosti koja pokriva i ovaj vid odgovornosti. Pravnim osobama se nudi mogućnost ugovaranja generalne godišnje police osiguranja izvanugovorne (javne) odgovornosti iz djelatnosti, a pokriće po polici se potom proširuje i na odgovornost iz posjedovanja i uporabe drona.

Uz osiguranje odgovornosti moguće je ugovoriti i osiguranje kaska, odnosno trupa bespilotnog zrakoplova u zračnom prostoru Europske unije. Preduvjet je, kao i kod osiguranja odgovornosti, da bespilotni zrakoplov i operater zadovoljavaju sve zahtjeve propisane od nadležnih institucija.