Priopćenje za medije: Allianzovo Globalno izvješće o osiguranju 2023.: Sigurnost u turbulentnim vremenima

  • Snažan rast: Globalni zbroj premija porastao je za +4,9% u 2022. – u pozadini globalne stope inflacije od 8,6%
  • Podijeljena Hrvatska: Pad životnoga te snažan rast osiguranja osobne imovine i nezgoda i zdravstvenog osiguranja 
  • Sigurnost u turbulentnim vremenima: Osiguranje je ključan amortizer jer ravna krivulju gospodarskog ciklusa
  • Kontinuitet na površini: Premije bi se u sljedećem desetljeću trebale povećati za 5,2% na godinu, dodajući 4190 milijardi eura globalnom zbroju premija
  • Iza transformacije: Poslovni model osiguravatelja napredovat će od čiste financijske naknade do upravljanja rizikom i prevencije


München, 17. svibnja 2023.

Danas je Allianz objavio svoje najnovije Globalno izvješće o osiguranju, koje analizira razvoj tržišta osiguranja u svijetu[1].

[1] Svi izračuni temelje se na tečajevima za 2022. godinu. 

Snažan rast

Prema izvješću, ukupan globalni prihod od premija osiguranja iznosio je gotovo 5,6 bilijuna eura u 2022. Životno osiguranje i dalje ostaje najveći segment (2,6 bilijuna eura), ispred osiguranja osobne imovine i nezgoda (1,8 bilijuna eura) te zdravstvenog osiguranja (1,1 bilijuna eura). Globalni zbroj premija porastao je za 259 milijardi eura, odnosno +4,9% u 2022. – u pozadini globalne stope inflacije od 8,6%. No ta su tri segmenta prošla vrlo različito: dok je osiguranje osobne imovine i nezgoda ostvarilo snažan rast od +8,7% i zdravstveno osiguranje poraslo za skromnijih +4,9%, a rast tržišta životnog osiguranja bio je loših +2,4%: smanjeni stvarni prihodi kućanstava uzeli su danak privatnoj štednji.

Porast premija osiguranja osobne imovine i nezgoda potaknula su sva područja širom svijeta. Tako je 77,5 milijardi eura (+9,9%), više od polovice globalnog povećanja u 2022., došlo samo iz Sjeverne Amerike; s prihodom od premija od 860 milijardi eura, ta regija bez konkurencije ostaje najveće tržište u svijetu. Azija je također zabilježila rast od 8,4% prošle godine (+31 milijarda eura). S ukupnim prihodom od premija od gotovo 403 milijarde eura, ta je regija prvi put pretekla Europu (+4% ili 15 milijardi eura na 397 milijardi eura).

Tržišta životnog osiguranja prošle godine zabilježila su pad, osobito u zapadnoj Europi: prihod od premija smanjio se za 2,7% u 2022. (-21 milijarda EUR na 740 milijardi EUR). Rast je bio slab i u Aziji, gdje je zabilježen skroman porast od +3,6% (+33 milijarde eura na 952 milijarde eura). I u osiguranju osobne imovine i nezgoda Sjeverna Amerika bila je glavni pokretač rasta u 2022., sa +7,8% ili 61 milijardu eura na 840 milijardi eura. Američka dominacija još je izraženija u slučaju zdravstvenog osiguranja, gdje tržište SAD-a čini oko dvije trećine svih prihoda od premija u svijetu.

 

Podijeljena Hrvatska

Hrvatsko tržište osiguranja poraslo je za 26 milijuna eura ili +9,1% u 2022., dosegnuvši ukupni premijski prihod od 287 milijuna eura. Dok je segment životnih osiguranja zabilježio pad prihoda od premija (-1,8% na 50 milijuna eura), rast u druga dva segmenta bio je vrlo snažan: premije osiguranja osobne imovine i nezgoda porasle su za +11,5% na 159 milijuna eura, a tržište zdravstvenog osiguranja poraslo je za 11,6% na 104 milijuna eura.

 

Sigurnost u turbulentnim vremenima

U gospodarskom smislu, u nadolazećim će godinama biti najveći izazov snalaženje u okolnostima inflacije. Inflaciju će odrediti pet strukturnih pokretača, takozvanih 5D: demografija, deglobalizacija, dekarbonizacija, digitalizacija i dug. Sve u svemu, tih pet strukturnih pokretača moglo bi znatno povećati godišnju inflaciju, do jednog postotnog boda. „Osiguranje dokazuje svoju vrijednost u turbulentnim vremenima visoke inflacije i niskog rasta“, rekao je Ludovic Subran, glavni ekonomist Allianza. „Industrija osiguranja ne može poništiti inflaciju, ali može ublažiti utjecaj u tijeku vremena, djelujući kao neka vrsta amortizera. Prema Eurostatu, na primjer, inflacija osiguranja osobne imovine i nezgoda, kao što su osiguranja vozila i vlasništva, prošle je godine znatno zaostajala za ukupnom inflacijom. Osiguranje je ključan amortizer jer izravnava krivulju gospodarskog ciklusa svojih klijenata.“

 

Kontinuitet na površini

Unatoč višoj inflaciji – ili možda upravo zbog nje – predviđeno je da će se u sljedećem desetljeću premije povećati za 5,2%, dodajući 4190 milijardi eura globalnom zbroju premija. Godine 2033. prihod od premija dosegnut će 4,3 bilijuna eura od životnog osiguranja, 3,1 bilijun eura od osiguranja osobne imovine i nezgoda te 2,3 bilijuna eura od zdravstvenog osiguranja.

S 1726 milijardi eura najveći dio povećanja dogodit će se u segmentu životnog osiguranja. No godišnji rast (+4,7%) u sljedećem desetljeću vjerojatno će znatno zaostajati za općim gospodarskim rastom (+5,2%). Penetracija osiguranja tako će pasti za 3 postotna boda na 2,8%. Azija će ostati pokretač rasta globalnog poslovanja životnim osiguranjem, s očekivanim godišnjim rastom (bez Japana) na 7,5%. Ta bi regija bi trebala činiti polovicu rasta apsolutne premije (866 milijardi eura), više od Sjeverne Amerike (377 milijardi eura) i Europe (276 milijardi eura) zajedno.

U segmentu osiguranja osobne imovine i nezgoda dodatne premije do 2033. će iznositi 1282 milijarde eura. To je godišnja stopu rasta od 5,0%, otprilike u skladu s prethodnim desetljećem (5,1%) i općim gospodarskim rastom (5,2%); penetracija osiguranja stoga će se tek neznatno smanjiti za 1 postotni bod (na 2,0%). Kao i u segmentu životnog osiguranja, Azija (bez Japana) je očiti predvodnik rasta među glavnim regijama, s godišnjom stopom od +8,1%. No u apsolutnom je smislu važnost te regije manja nego u segmentu životnog osiguranja: „samo“ oko 35% očekivanog rasta premije (448 milijardi EUR) može se pripisati Aziji, u odnosu na 357 milijardi EUR u Sjevernoj Americi i 168 milijardi EUR u Europi.

U Hrvatskoj se očekuje rast premija osiguranja od 5,3% na godinu; 2033. će ukupna veličina tržišta dosegnuti 556 milijuna eura. Za razliku od većine drugih tržišta, zdravstveno osiguranje vjerojatno će postati najveći segment (272 milijuna eura), a slijede ga osiguranje imovine i nezgoda (215 milijuna eura) te životno osiguranje (69 milijuna eura).

 

Iza transformacije

S obzirom na velike tehnološke preokrete te nove i sve veće rizike, prognoza koja sugerira veći ili manji kontinuitet mogla bi biti iznenađenje. No to se odnosi samo na površinski rast premije. Temeljne su promjene dramatične.

Tehnologija će promijeniti način na koji osiguravatelji rade. Ekosustavi će, na primjer, imati odlučujuću ulogu u pristupu kupcima, nudeći ne samo pojedinačne proizvode nego i sveobuhvatna rješenja za potrebe kupaca, bez obzira na to je li riječ o mobilnosti, životu, putovanju, bogatstvu ili zdravlju. Umjetna inteligencija otvara neslućene mogućnosti u analizi podataka, donoseći revoluciju u cijeli lanac vrijednosti, od preuzimanja rizika do rješavanja potraživanja.

„Očuvanjem društvene relevantnosti ova se djelatnost suočava s temeljnom promjenom svojega poslovnog modela“, rekla je Kathrin Stoffel, koautorica izvješća. „Ponuda vrijednosti osiguravatelja će napredovati od čiste financijske naknade do upravljanja rizikom i holističke ponude usluga za sprečavanje i ublažavanje rizika. Ono slijedi neizbježnu logiku: da bi se zatvorile goleme praznine u zaštiti – u nacionalnim timovima za borbu protiv prirodnih nepogoda kibernetici, zdravstvu ili mirovini – mobilizacija više premija možda neće biti dovoljna; prethodno izbjegavanje rizika postaje sve važnije.“

Premije osiguranja*

 

Milijardi EUR

CAGR*

 

2021.

2022.

2033.

2023. – 2033. (%)

Zapadna Europa

1323

1324

1860

3,1

Istočna Europa

41

51

111

7,3

Hrvatska

0,3

0,3

0,6

5,3

Sjeverna Amerika

2268

2442

3908

4,4

Japan

283

308

391

2,2

Azija bez Japana

1149

1194

2788

8,0

Kina

605

633

1486

8,1

Ostatak svijeta

240

243

695

10,0

Svijet

5304

5563

9753

5,2

           

* Na temelju tečaja iz 2022. godine
* Složena godišnja stopa rasta

Allianzovu interaktivnu Globalnu kartu osiguranja možete pronaći na našoj mrežnoj stranici:

https://www.allianz.com/en/economic_research/research-data/global-insurance-map.html

Istraživanje je dostupno ovdje: https://www.allianz.com/en/economic_research.html

 

Za dodatne informacije možete se obratiti

Lorenzu Weimannu

Telefon: +49 89 3800 16891

e-adresa: lorenz.weimann@allianz.com


O Allianzu

Grupa Allianz jedan je od vodećih svjetskih osiguravatelja i upravitelja imovinom, a ima više od 122 milijuna privatnih i poslovnih klijenata u više od sedamdeset zemalja. Klijentima tvrtke Allianz na raspolaganju je širok raspon osiguravajućih usluga za osobno osiguranje i osiguranje društava, koje obuhvaćaju životno i zdravstveno osiguranje, osiguranje imovine te usluge pomoći pri osiguranju kredita i osiguranju globalnog poslovanja. Allianz je jedan od vodećih svjetskih ulagača koji u ime svojih osiguranika upravlja iznosom većim od 683 milijarde eura**. Nadalje, naši upravitelji imovinom PIMCO i Allianz Global Investors upravljaju imovinom trećih strana u iznosu od oko 1,6 bilijuna eura. Zahvaljujući svojim ulagačkim odlukama i tomu što smo u svoje poslovanje uveli sustavnu integraciju ekoloških i socijalnih kriterija, jedan smo od vodećih osiguravatelja na indeksu održivosti Dow Jones. Godine 2022. više od 159 tisuća zaposlenika ostvarilo je ukupan prihod u iznosu od 152,7 milijardi eura te dobit od redovitog poslovanja u iznosu od 14,2 milijardi eura.

* To uključuje i nekonsolidirane subjekte s kupcima Allianza.
** Na dan 31. prosinca 2022.

Kao i uvijek, na te se procjene odnosi izjava o odricanju od odgovornosti, koja se navodi u nastavku.

 

Upozorenje o budućim izjavama

Ovaj dokument obuhvaća izjave o budućim očekivanjima koje se temelje na trenutačnim stavovima i pretpostavkama te mogu obuhvaćati poznate i nepoznate rizike i nepredvidive čimbenike. Stvarni rezultati, uspješnost ili događaji mogu se znatno razlikovati od onih koji se navode ili se daju naslutiti u takvim izjavama o budućnosti.

Do takvih odstupanja može doći zbog promjena u čimbenicima koji uključuju, ali nisu ograničeni na: (i) promjenu općih gospodarskih uvjeta i konkurentnosti, a posebice kada je riječ o osnovnoj djelatnosti i ključnim tržištima Grupe Allianz, (ii) uspješnost financijskih tržišta (posebice na tržišnu nestabilnost, likvidnost i kreditne događaje), (iii) štetan publicitet, regulatorne radnje ili sudske sporove u odnosu na Allianz Group, druge poznate tvrtke i djelatnost financijskih usluga općenito, (iv) učestalost i ozbiljnost osiguranoga štetnog događaja, što uključuje prirodne nepogode i nastanak troškova štete, (v) razinu i kretanje smrtnosti i boležljivosti, (vi) razinu postojanosti, (vii) raspon kreditnih izvedenica, posebice u bankarstvu; (viii) razinu kamatnih stopa, (ix) stopu valutnih tečajeva, ponajviše valutnog tečaja EUR/USD, (x) promjene zakonodavstva i regulativa, što uključuje porezne regulative, (xi) učinak preuzimanja, što uključuje povezana pitanja integracije i mjere reorganizacije te (xii) opće čimbenike konkurentnosti koji vrijede za svaki slučaj na lokalnoj, regionalnoj, nacionalnoj i/ili globalnoj razini. Mnoge od tih promjena mogu se pogoršati zbog terorističkih aktivnosti.

 

Nepostojanje obveze ažuriranja

Allianz nije obvezan ažurirati nijednu informaciju ili izjavu o budućnosti koja se ovdje navodi, osim informacija za koje je zakonski propisano da se moraju otkriti.

 

Napomena o zaštiti privatnosti

Allianz SE predan je zaštiti vaših osobnih podataka. Više možete pronaći u našoj Izjavi o privatnosti