Sigurnost električnih automobila – zabrinutosti naspram stvarnosti

Iako su sve svakodnevnija pojava, električna vozila još uvijek imaju prizvuk novosti. I kao što je slučaj s mnogim drugim novitetima, ona su podložna brojnim sigurnosnim problemima. 

Sigurnosne ocjene električnih automobila 

Svaki proizvođač automobila svaki model provodi uz niz sigurnosnih ispitivanja. Isto vrijedi i za električna vozila. Sigurnosne ocjene uglavnom pokazuju da su električna vozila barem jednako sigurna kao i vozila s motorom s unutarnjim izgaranjem – bilo da se radi o istim modelima opremljenim benzinskim ili dizelskim motorima ili drugim modelima istog proizvođača, usporedivima u smislu veličine i težine. U pregledima sigurnosnih ocjena možemo vidjeti mnoga električna vozila u najvišoj razini ocjena. Imajte na umu da pri projektiranju električnog vozila proizvođači moraju uzeti u obzir sva sigurnosna pitanja koja bi uzeli u obzir i pri projektiranju tradicionalnog automobila. A s tim imaju mnogo iskustva. Kočnice, prednja svjetla, sigurnosni pojasevi, zračni jastuci, aktivni sustavi sigurnosti kao što su kontrola stabilnosti, antiblokirajuće kočnice, autonomno kočenje u nuždi, senzori blizine, upozorenje na izlazak iz voznog traka – svi su ti sustavi s nama godinama. Zapravo će upravo njihove najprofinjenije i najbolje prilagođene verzije završiti u električnim vozilima. Svi ti sustavi, u kombinaciji s opremom automobila – sigurnosnim pojasevima, svjetlima, sustavima upozorenja i slično – čine sigurnosnu ocjenu određenog vozila. I, kao što je već spomenuto – činjenica da brojna električna vozila možete pronaći s najboljim sigurnosnim ocjenama samo dokazuje da biste se u njima trebali osjećati barem jednako sigurno kao i u običnom automobilu. Kada pogledamo neke rezultate ispitivanja i sigurnosne ocjene električnih automobila programa Euro NCAP-a – europskog programa koji ispituje sve nove automobile, jasno možemo vidjeti da većina novih električnih automobila dobiva najveću ocjenu od pet zvjezdica – što znači da u slučaju sudara ovi automobili izuzetno dobro štite vozača i putnike. Ocjena od pet zvjezdica također znači da u slučaju da automobil udari pješaka, i pješaka štite neki od aktivnih i pasivnih sigurnosnih sustava automobila. 

Statistički podatci o sigurnosti električnih automobila 

Budući da još uvijek donekle predstavljaju novitet, električna vozila nisu tako dobro zastupljena u statističkim podatcima o sigurnosti automobila kao njihovi prethodnici s pogonom na unutarnje izgaranje. No, ti statistički podatci koji jesu dostupni govore u korist električnih vozila. Statistički podatci o tome koji se automobili češće sudaraju pokazuju da su, sveukupno gledano, vjerojatnosti za izazivanje prometne nesreće u električnim vozilima i vozilima s pogonom na unutarnje izgaranje manje-više jednake. Zanimljivo je da u segmentu mikroautomobila i malih gradskih automobila relativno manje nesreća uzrokuju električni automobili, dok u segmentu luksuznih, SUV i superautomobila, električni automobili uzrokuju čak 40 % više nesreća. Neki stručnjaci kažu da je to uzrokovano karakteristikama ubrzanja i kočenja električnih vozila. U automobilu s pogonom na gorivo, čak i snažnim, motor treba povećati broj okretaja prije nego što postigne svoj puni potencijal. Većina motora to čini pri određenom broju okretaja u minuti. Električni automobili, s druge strane, u svakom trenutku vozaču stavljaju punu snagu na raspolaganje. Stručnjaci kažu da se veći broj električnih vozila u statističkim podatcima o sigurnosti može pripisati upravo tomu. Uspoređuju to s nedjeljnim vozačem koji se dočepao Ferrarija i u njemu gas pritisne jednako kao što bi učinio u svojem gradskom automobilu male snage. Budući da nije naviknut na takve karakteristike ubrzanja, prilično bi brzo izgubio kontrolu nad superautomobilom i uskoro ga zabio u najbliži rasvjetni stup. Uz YouTube kao svjedoka, možemo vidjeti brojna svjedočanstva o takvim nesrećama. 

Problem o kojem se ne govori 

Požar. Samozapaljenje. Eksplozije. Baterija je spržena. Auto je eksplodirao ili gori u plamenu. Iskrivljeni metal koji gori uz rub ceste. Kao scena iz Mad Maxa. Iako takvi incidenti nisu česti, nekako su se u zamišljanju šire javnosti našli kao jedan od najvažnijih sigurnosnih problema električnih automobila. Da, većinu električnih automobila pokreću litij-ionske baterije. Da, te baterije sadrže zapaljivi elektrolit. Ne, te se baterije ne mogu lako zapaliti. 

Spontani požari u električnim vozilima događaju se tako rijetko da nema dovoljno slučajeva za izradu pouzdanih statističkih podataka o njima. Da bi se baterija zapalila, teoretski bi bilo dovoljno probušiti jednu od ćelija. To uzrokuje kratki spoj, zbog kojeg se ćelija zagrijava, zagrijavajući elektrolit na stotine stupnjeva Celzijusa, što pak zagrijava susjedne ćelije, što dovodi do lančane reakcije. 

Prije svega, većina baterija postavlja se na mjesto koje nije podložno uvijanju, deformiranju ili gnječenju tijekom nesreće. Drugo, sve više i više proizvođača svoje baterije stavlja u aluminijske spremnike koji dodatno otežavaju probijanje jedne ćelije, a istovremeno djeluju kao dodatna protupožarna barijera. Treće, baterije se nadziru i sigurnosni sustavi automobila mogu ih isključiti. Četvrto, sve se više proizvođača okreće hlađenju tekućinom kako bi cijeli sustav bio još sigurniji. Bio bi potreban istovremeni katastrofalan kvar mnogih sustava da takav požar postane pravi sigurnosni problem. Čak i u prometnim nesrećama, neki statistički podaci pokazuju da se automobili na gorivo češće zapale nego električni automobili. I konačno, peto: gole brojke. Neki stručnjaci kažu da je vjerojatnost da se električno vozilo spontano zapali oko jedan prema dvanaest milijuna.