Osobe koje se odluče prijeći na električne automobile obično imaju dva najveća straha. Prvi je hoće li biti dovoljno stanica za punjenje? Drugi je što ako se baterija pokvari? Dok se prvi strah može prilično lako otkloniti jer se gradi sve više stanica za punjenje, drugi je još uvijek donekle utemeljen. Uz sve više i više ljudi koji kupuju električne automobile i uz sve više zemalja koje potiču svoje građane da postanu ekološki osvješteniji, tržišta rabljenih električnih automobila počinju rasti diljem svijeta. Kupnja rabljenog električnog automobila dovodi do pitanja koliko je baterija još korisna i koliko košta zamjena baterije u električnom automobilu – ako se pokaže da je na izdisaju.
Pomolite se i zgrabite novčanike.
Trošak zamjene baterije električnog automobila razlikovat će se ovisno o oštećenju originalne baterije. Ako je baterija prošla dug životni vijek i višestruke cikluse punjenja i pražnjenja, njezin će kapacitet biti smanjen. Za punjenje će trebati manje vremena, ali neće zadržati onoliko energije kao prije. Ovo je najvjerojatniji scenarij kada kupujete rabljeni električni automobil s puno kilometraže. Ova situacija može zahtijevati najskuplju opciju – zamjenu cijele baterije. Koliko košta zamjena baterije električnog automobila novom baterijom? Za ovu ćete opciju morati posegnuti duboko u džep – nije nemoguće vidjeti ponude i od 20.000 EUR. Općenito, konačna cijena ovisit će o proizvođaču i kapacitetu vaše nove baterije. Općenito govoreći, nove baterije za električne automobile koštaju između 120 i 250 EUR po kilovatsatu (kWh). Što više energije želite da zamjenska baterija može pohraniti, to će ona biti skuplja. Dobra je vijest da su novim baterijskim tehnologijama koje se stalno razvijaju prosječni troškovi u stalnom padu, s oko 230 EUR po kilovatsatu u 2016. na 137 EUR u 2020., a predviđa se da će u 2030. iznositi samo 50 – 80 EUR.
Druge opcije
Kupnja potpuno nove baterije od proizvođača automobila nije jedina opcija. Jedna stvar koju trebate učiniti ako tražite novu zamjensku bateriju jest provjeriti postoje li dostupni proizvodi sekundarnog tržišta (tzv. aftermarket proizvodi). Oni možda nemaju oznake robne marke na sebi, ali velika je vjerojatnost da će iznutra izgledati jednako kao dijelovi proizvođača izvorne opreme. Pronalaženje takvih proizvoda definitivno bi moglo smanjiti troškove zamjene baterije u električnom automobilu.
No, i oni mogu biti dosta skupi. Možemo li još sniziti cijenu? Je li moguće još više smanjiti troškove zamjene baterije električnog automobila?
Ukratko, jest. Još jedan način uštede novca pri zamjeni baterije električnog automobila je da uopće ne nabavite novu, nego da pronađete rabljenu bateriju u dobrom stanju. Uz sve više električnih vozila na našim cestama, statistički je neizbježno da će više tih automobila sudjelovati u nesrećama. Ponekad je popravak automobila nakon nesreće skup. Ponekad se otpisuju na licu mjesta. Ponekad vlasnik čuje da je preporučljivo kupiti novi automobil i prodati stari za dijelove ili ga jednostavno odvući na otpad. Upravo iz takvih situacija korist mogu izvući oni koji su u potrazi za novim baterijama. Ako imate sreće, možda uspijete biti „ono svako dobro“ u nečijem „zlu“. Ako pronađete automobil koji je doživio nesreću, ali koji još uvijek ima netaknutu bateriju znači da možete spasiti bateriju i time troškove zamjene baterije u svojem električnom automobilu svesti na minimum. A što se tiče tog nečeg dobrog u svakom zlu – vlasnik automobila koji je doživio nesreću izvući će nešto novca iz olupine. Svi dobivaju!
Može li čak i još jeftinije? Je li moguće cijenu zamjene baterije električnog automobila sniziti ispod cijene spašavanja baterije iz slupanog automobila?
Postoji još jedan način da taj trošak svedete na minimum. To bi moglo zahtijevati više traženja i truda da se pronađe stručnjak koji će prihvatiti taj izazov, ali dobitak bi mogao biti dodatno svođenje troškova zamjene baterije u električnom automobilu na apsolutni minimum. Baterija za električni automobil zapravo bi se trebala zvati baterijski paket. Takav se paket sastoji od mnogo pojedinačnih ćelija, spojenih u seriju i paralelno, kojima se osigurava odgovarajući izlazni napon, izlazna struja i kapacitet punjenja. Ponekad se problem s baterijskim paketom koja ne ostvaruje dovoljnu napunjenost ili daje premalo volti ili ampera može svesti na jednu ili nekoliko loših ćelija u cijeloj bateriji. Uz dovoljno vremena, iskustva i odgovarajuće opreme, stručnjak može identificirati te „trule jabuke“ i zamijeniti ih novima, i to samo za djelić cijene zamjene cijele baterije. Pritom je preporučljivo pregledati i spojeve između pojedinačnih ćelija. Prljavština, oksidacija ili mehanički kvar mogu dovesti do loših spojeva, nemogućnosti ispravnog provođenja električne energije i toga da ugrađeno računalo čitavu bateriju percipira kao „pokvarenu“.