• Gubitci u pomorskom prijevozu i dalje su na rekordno niskim razinama, ali COVID, megabrodovi, lanac opskrbe i klimatski izazovi predstavljaju veliki problem
  • Izvješće o sigurnosti i brodskom prijevozu iz 2021.: U svijetu je prošle godine izgubljeno 49 velikih brodova. Ukupni gubitci pali su za 50 % tijekom 10 godina. Broj pomorskih nesreća (2.703) opada iz godine u godinu.
  • Pomorska industrija otporna je na pandemiju, ali kriza smjena posade ima dugoročne posljedice. Odgađanja uzrokovana bolešću COVID-19 te porast potražnje za prijevozom povećavaju troškove zahtjeva. Neadekvatno održavanje brodova moglo bi dovesti do budućih zahtjeva.
  • Incident u Sueskom kanalu pokazuje da sve veće veličine plovila i dalje predstavljaju nerazmjerno velik rizik zbog skupih nasukavanja i operacija spašavanja. Velik broj požara i kontejnera izgubljenih na moru.
  • Pomorska regija Južne Kine, Indokine, Indonezije i Filipina globalno je žarište gubitaka. 

Johannesburg/London/München/New York/Pariz/Sao Paulo/Singapur – 26. kolovoza 2021.: Međunarodna pomorska industrija nastavila je svoj dugoročni pozitivni sigurnosni trend tijekom prošle godine, ali sada treba svladati izazove bolesti COVID-19, primijeniti naučeno iz incidenta broda Ever Given u Sueskom kanalu te se pripremiti za izazove klimatskih i cyber-promjena. Prema Izvješću o sigurnosti i brodskom prijevozu iz 2021. pomorskog osiguravatelja Allianz Global Corporate & Specialty SE (AGCS), broj izgubljenih velikih plovila ostao je na rekordno niskim razinama u 2020., dok broj prijavljenih incidenata iz godine u godinu opada.

„Brodarski sektor pokazao je veliku otpornost tijekom pandemije koronavirusa, o čemu svjedoče snažni obimi trgovine i oporavak koji danas vidimo u nekoliko dijelova industrije”, kaže kapetan Rahul Khanna, globalni voditelj konzaltinga za pomorske rizike u AGCS-u. „Ukupni gubitci su na rekordno niskim razinama već treću godinu za redom. Međutim, ne ide sve glatko. Trenutačna kriza posada, sve veći broj problema s većim plovilima, zabrinutost zbog kašnjenja i smetnji u opskrbnom lancu, kao i poštovanje ekoloških ciljeva, donose značajne izazove u upravljanju rizicima za vlasnike brodova i njihove posade.”

Godišnja studija AGCS-a analizira izvještaje o gubitcima u prijevozu i nezgodama (incidentima) brodova veličine preko 100 bruto tona. Tijekom 2020. globalno je prijavljeno 49 potpunih gubitaka plovila, slično kao i godinu dana ranije (48), a riječ je o drugom najnižem ukupnom gubitku u ovom stoljeću. To predstavlja pad od 50 % tijekom 10 godina (98 u 2011.). Broj pomorskih nezgoda u 2020. pao je s 2.818 na 2.703. (za 4 %). Tijekom zadnjeg desetljeća došlo je do više od 870 pomorskih gubitaka.

Pomorska regija Južne Kine, Indokine, Indonezije i Filipina globalno je žarište gubitaka gdje se u 2020. dogodio svaki treći gubitak (16), a broj incidenata raste iz godine u godinu. Teretni brodovi (18) čine više od trećine brodova izgubljenih u prošloj godini i 40 % ukupnih gubitaka u zadnjem desetljeću. Glavni razlog ukupnih gubitaka u prošloj godini bilo je potonuće koje je bilo razlogom gubitka jednog od dvaju brodova. Oštećenja/kvarovi strojeva bili su glavnim uzrokom pomorskih incidenata na globalnoj razini, čineći njih 40 %.

COVID-19 čimbenici

Unatoč razornom gospodarskom utjecaju bolesti COVID-19, učinak na pomorsku trgovinu bio je manji nego što se prvotno strahovalo. Globalni obim pomorske trgovine na putu je da, nakon blagog pada u 2020., ove godine premaši razine iz 2019. Međutim, oporavak je i dalje nestabilan. Kašnjenja povezana s bolešću COVID-19 u lukama i problemi upravljanja brodskim kapacitetima doveli su do zagušenja u vrijeme najveće gužve te nedostatka praznih kontejnera. U lipnju 2021. procijenjeno je da je rekordnih 300 teretnih brodova čekalo ulazak u prenapučene luke. Vrijeme koje kontejnerski brodovi provedu čekajući na lučke vezove više se nego udvostručilo od 2019.

Situacija sa smjenama posada na plovilima predstavlja humanitarnu krizu koja i dalje utječe na zdravlje i dobrobit pomoraca. Procjenjuje se da je u ožujku 2021., zbog ograničenja vezanih uz COVID-19, oko 200.000 pomoraca ostalo na brodovima bez mogućnosti da se vrate u svoje države. Duga razdoblja na moru mogu dovesti do mentalnog umora i lošeg donošenja odluka što u konačnici utječe na sigurnost. Pomorski incidenti koji su uključivali posade koje su bile na brodu duže nego što su trebale već su se događali. Obuka pomoraca pati, dok je privlačenje novih talenata, s obzirom na radne uvjete, problematično. Budući manjak posade mogao bi utjecati na rast potražnje za brodskim prijevozom nakon oporavka međunarodne trgovine.

Iako je COVID-19 do sada rezultirao ograničenim brojem izravnih pomorskih odštetnih zahtjeva, ovaj sektor nije pošteđen značajnih gubitaka. „Sveukupno, nije došlo do smanjenja učestalosti pomorskih odštetnih zahtjeva. Također, vidimo povećane troškove zahtjeva za trup i strojeve zbog kašnjenja u proizvodnji i isporuci rezervnih dijelova, kao i zbog manjka raspoloživih mjesta u brodogradilištu”, kaže Justus Heinrich, globalni voditelj proizvoda Marine Hull, u AGCS-u. „Povećani su i troškovi spašavanja i popravaka.” Osiguravatelji bi u budućnosti mogli imati porast zahtjeva u slučaju kvara na strojevima ako je COVID-19 utjecao na sposobnost posada da ih održavaju ili da slijede protokole proizvođača.

Veća plovila, veća izloženost

Blokiranje Sueskog kanala koje je prouzročio kontejnerski brod Ever Given u ožujku 2021. zadnji je na rastućem popisu incidenata koji uključuju velika plovila ili megabrodove. Brodovi su postali sve veći jer pomorske tvrtke traže ekonomiju razmjera i učinkovitost potrošnje goriva. Najveći kontejnerski brodovi probijaju oznaku 20.000 teu (dvadesetstopna ekvivalentna jedinica), a po narudžbi se rade i plovila iznad 24.000 teu – samo kapacitet kontejnerskih brodova povećao se za 1500 % tijekom 50 godina te više nego udvostručio u posljednjih 15 godina.

„Veća plovila predstavljaju posebne rizike. Reagiranje na incidente složenije je i skuplje. Pristupni kanali postojećim lukama možda su dublje iskopani, a vezovi i pristaništa prošireni za smještaj velikih plovila, no ukupna veličina luka ostala je ista. Kao rezultat toga, ‘za malo’ se može češće pretvoriti u ‘pogodak’ za ultravelika kontejnerska plovila”, kaže kapetan Nitin Chopra, viši konzultant za pomorske rizike u AGCS-u. Da Ever Give nije oslobođen, spašavanje bi zahtijevalo dugotrajan proces istovara oko 18.000 kontejnera što bi zahtijevalo i posebne dizalice. Uklanjanje olupine velikog teretnog broda za prijevoz automobila Golden Ray, koji se 2019. prevrnuo u američkim vodama s više od 4000 vozila, trajalo je više od godinu i pol i koštalo je nekoliko stotina milijuna dolara.

Zadnjih se godina znatno povećao broj požara na velikim brodovima. Samo u 2019. zabilježeno je rekordnih 40 požara povezanih s teretom. Broj požara/eksplozija koji su rezultirali ukupnim gubitcima u 2020. godini ponovno se povećao na svim vrstama plovila, dosegavši četverogodišnji maksimum od 10. Požari često počinju u spremnicima, što može biti posljedica neprijavljivanja/pogrešnog prijavljivanja opasnog tereta, poput kemikalija i baterija. Ako su pogrešno deklarirani, može doći do njihova nepropisnog pakiranja i smještaja na brodu, što može dovesti do zapaljenja i/ili otežati otkrivanje i gašenje požara. Veliki incidenti pokazali su da požari u kontejnerima mogu lako izmaći kontroli i dovesti do toga da posada napusti plovilo iz sigurnosnih razloga, povećavajući tako gubitke.

Gubitak kontejnera na moru također se naglo povećao prošle godine (više od 3000), te ostao na visokoj razini i u 2021., poremetivši lance opskrbe i predstavljajući potencijalno zagađenje i rizik za plovidbu. Broj izgubljenih kontejnera najveći je u sedam godina. Veća plovila, ekstremnije vremenske prilike, porast vozarina i krivo prijavljene težine tereta (koje dovode do urušavanja naslaganih kontejnera), kao i porast potražnje za robom široke potrošnje, sve može doprinositi tom povećanju. Sve je više pitanja o tome kako su kontejneri na brodovima osigurani.

Problemi s kašnjenjem i opskrbnim lancem

Nakon niza nedavnih događaja otpornost pomorskog lanca opskrbe u središtu je pozornosti. Incident broda Ever Given šokirao je globalne opskrbne lance ovisne o pomorskom prijevozu. To je pogoršalo kašnjenja i poremećaje koji su već bili uzrokovani trgovinskim sporovima, ekstremnim vremenskim uvjetima, pandemijom i povećanjem potražnje za kontejnerskom robom i proizvodima. „Takvi događaji razotkrivaju te su još i povećali slabe karike u lancima opskrbe”, kaže kapetan Andrew Kinsey, viši savjetnik za pomorske rizike u AGCS-u.  „Razvoj robusnijih i raznovrsnijih lanaca opskrbe kao i razumijevanje problematičnih točki i čvorišta opskrbnog lanca postat će sve važniji.”

Zabrinutosti zbog piratstva i cyber-sigurnosti

Više od 95 % broja posada otetih u svijetu u 2020. povezano je s Gvinejskim zaljevom, svjetskim žarištem piratstva. Prošle je godine 130 posada oteto u 22 incidenta u regiji, što je najveći broj ikada, a problem se nastavlja i dalje. Napadi na plovila događaju se dalje od obale, u nekim slučajevima i preko 200 nautičkih milja (nm). Pandemija bolesti COVID-19 mogla bi pogoršati piratstvo jer je povezana s temeljnim društvenim, političkim i ekonomskim problemima koji bi se mogli dodatno pogoršati. Prijašnja žarišta, poput Somalije, mogla bi se ponovno aktivirati.

U izvješću se također napominje da su sve četiri najveće svjetske brodarske tvrtke već bile pogođene cyber-napadima, a kako se geopolitički sukobi sve više odigravaju u cyber-prostoru, raste zabrinutost zbog mogućeg udara na ključnu pomorsku infrastrukturu, poput velike luke ili pomorske rute. Zbog povećane svijesti o cyber-riziku i njegove regulacije brodarske kompanije sve se više okreću cyber-osiguranju, iako za sada uglavnom za operacije na kopnu.

Ekološka situacija

Sa zamahom koji dobivaju međunarodni napori za rješavanje klimatskih promjena, pomorska će industrija vjerojatno biti pod sve većim pritiskom da ubrza svoje napore. „Potrebna su velika ulaganja u istraživanje i razvoj ako industrija želi ispuniti izazovne ciljeve koji se pred nju postavljaju. Današnja flota i tehnologija neće dovesti pomorsku industriju do cilja Međunarodne pomorske organizacije za smanjenje emisije za 50 % do 2050. godine, a kamoli do ambicioznijih ciljeva o kojima raspravljaju nacionalne vlade”, kaže Khanna.

Prošle je godine smanjena granica sadržaja sumpora u brodskom gorivu. Očekuje se da će ograničenje poznato kao IMO 2020 smanjiti emisiju štetnog sumporova oksida (SOx) uzrokovanu pomorskim prijevozom za 77 %. Osiguravatelji su vidjeli brojne zahtjeve za oštećenja na strojevima, a koja su povezana s čistačima koji uklanjaju SOx iz ispušnih plinova plovila koja koriste teško brodsko gorivo.

Najčešća mjesta gubitaka i incidenata

Prema izvješću, pomorska regija Južne Kine, Indokine, Indonezije i Filipina također je glavno mjesto gubitaka u zadnjem desetljeću (224 plovila), što je uzrokovano visokom razinom lokalne i međunarodne trgovine, zagušenim lukama i zakrčenim plovnim rutama, starijom flotom i izloženošću ekstremnim vremenskim prilikama. Zajedno, pomorske regije Južne Kine, Indokine, Indonezije i Filipina, istočnog Sredozemlja i Crnog mora te Japana, Koreje i Sjeverne Kine čine polovicu od 876 gubitaka u prijevozu u zadnjih 10 godina (437). Britansko otočje, Sjeverno more, La Manche i regija Biskajski zaljev zabilježili su najveći broj prijavljenih incidenata (579) u 2020. iako je to smanjenje u odnosu na prethodnu godinu. I na kraju, plovila koja su prošle godine bila najviše sklona nesrećama bili su grčki otočni trajekt i RoRo brod u kanadskim vodama, oba uključena u šest različitih incidenata.

O društvu Allianz Global Corporate & Specialty
Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS) vodeći je svjetski korporacijski osiguravatelj i predstavlja ključnu poslovnu jedinicu Allianz Grupe. Pružamo usluge savjetovanja o rizicima, rješenja iz područja neživotnog osiguranja i alternativni prijenos rizika za širok spektar komercijalnih, korporacijskih i posebnih rizika u deset namjenskih kategorija poslovanja.

Naši su klijenti raznoliki kao i sam poslovni svijet: od tvrtki uvrštenih na popis Fortune Global 500, popis najboljih korporacija u svijetu, mjereno prihodom, preko malih poduzeća pa sve do fizičkih osoba. U njih se ne ubrajaju samo najveće svjetske robne marke potrošačkih proizvoda, tehnološke tvrtke te pripadnici zrakoplovne i brodarske industrije, već i vinarije, satelitski operateri i holivudske produkcijske kuće. U potrazi za pametnim rješenjima za najveće i najsloženije izazove s kojima se susreću u dinamičnome multinacionalnom poslovnom okružju svi se oni okreću AGCS-u vjerujući da ćemo im pružiti izvanredno iskustvo rješavanja odštetnih zahtjeva.

AGCS posluje s vlastitim timovima u 31 zemlji svijeta te preko mreže i partnera Allianz Grupe u više od 200 zemalja i teritorija, pri čemu zapošljava gotovo 4400 osoba. Kao jedna od najvećih jedinica Allianz Grupe zaduženih za neživotno osiguranje, možemo se osloniti na visoke i stabilne financijske ocjene. Tijekom 2020. godine AGCS je zabilježio diljem svijeta bruto premije u ukupnom iznosu od 9,3 milijarde eura.

Za više informacija posjetite mrežnu stranicu http://www.agcs.allianz.com/ ili nas pratite na Twitteru @AGCS_Insurance i LinkedInu.

Upozorenje u pogledu izjava o budućnosti

Izjave koje se ovdje navode mogu sadržavati izjave o budućim očekivanjima, kao i ostale izjave koje se odnose na budućnost i koje se temelje na trenutačnim stavovima i pretpostavkama uprave te obuhvaćati poznate i nepoznate rizike i nepredvidljive čimbenike zbog kojih bi se stvarni rezultati ili događaji mogli znatno razlikovati od onih koji su izraženi ili implicirani u takvim izjavama. Osim izjava koje se odnose na budućnost na temelju konteksta, riječi „može”, „hoće”, „treba”, „očekuje”, „planira”, „namjerava”, „predviđa”, „vjeruje”, „procjenjuje”, „nagovještava”, „potencijalno” ili „nastaviti” i slični izrazi označavaju izjave o budućnosti.

Stvarni rezultati, uspješnost ili događaji mogu se znatno razlikovati od onih u tim izjavama zbog, među ostalim: (i) općih gospodarskih uvjeta, uključujući osobito gospodarske uvjete u osnovnoj djelatnosti i ključnim tržištima Allianz Grupe; (ii) uspješnosti financijskih tržišta, uključujući tržišta u nastajanju te uključujući tržišnu nestabilnost, likvidnost i kreditne događaje; (iii) učestalosti i ozbiljnosti osiguranog događaja koji rezultira štetom što uključuje prirodne katastrofe i nastanak troškova štete; (iv) razina i kretanja smrtnosti i morbiditeta; (v) razine postojanosti; (vi) raspona kreditnih izvedenica; (vii) razina kamatnih stopa; (viii) stopa valutnih tečajeva, uključujući valutni tečaj EUR/USD; (ix) izmjene razina konkurentnosti; (x) izmjene zakonodavstva i propisa, uključujući monetarnu konvergenciju i Europsku monetarnu uniju; (xi) promjena pravila središnjih banaka i/ili stranih vlada; (xii) učinka akvizicije što uključuje povezana pitanja integracije; (xiii) mjera reorganizacije i (xiv) općih čimbenika konkurentnosti na lokalnoj, regionalnoj, nacionalnoj i/ili globalnoj razini za svaki pojedini slučaj. Zbog terorističkih aktivnosti i njihovih posljedica, za mnoge od ovih čimbenika postoji mnogo veća vjerojatnost da će se dogoditi ili da će njihov učinak biti veći.

Na pitanja koja se ovdje spominju mogu utjecati i rizici i nepredvidivi čimbenici koji se s vremena na vrijeme opisuju u podnescima društva Allianz SE američkoj Komisiji za vrijednosnice i burze. Društvo nije obvezno ažurirati nijednu izjavu o budućnosti.